teoria
Ťažné zariadenie ( spájacie zariadenie )
Ťažné zariadenie sa používa na spojenie ťažného a prípojného vozidla ( nemotorové
vozidlo kategórie O ). Používa sa na osobných, úžitkových a nákladných vozidlách.
Ťažné zariadenie je uchytené na kotevných bodoch vozidla (na ráme), ktoré sú
na to určené. Výška a poloha spojovacej gule za vozidlom je určená normou 94/20
ES. Je ho možné používať taktiež na pripojenie rôzneho príslušenstva ako napríklad
nosiče bicyklov či úložné boxy a pod. V osobných vozidlách sa najčastejšie používa
ťažná guľa 50mm, definovaná. podľa EHK OSN: trieda A. Podľa ISO50, zapísaná
v technickom osvedčení ako A50-X . Rozmery a charakteristiky ťažných zariadení
tried A - W sú určené predpisom Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených
národov (EHK OSN) č. 55 – Jednotné ustanovenia o typovom schvaľovaní mechanických
spojovacích komponentov jazdných súprav [2018/862], zverejnenom v Úradnom vestníku
Európskej únie L 153/179.
Každá spojovacia guľa podľa platnej legislatívy musí byť odnímateľná.
Existuje niekoľko spôsobov odnímania:
Skrutkové odnímanie – často sa nepovažuje za odnímateľný
spôsob a uvádza sa ako pevné, pretože spojovacia guľa je priskrutkovaná skrutkami,
ktoré majú byť dotiahnuté momentovým kľúčom. Pri odnímaní je teda potrebný nástroj,
väčšinou kľúč č.19 . Pri opätovnom montovaní by mal byť použitý momentový kľúč
aby sa skrutky správne dotiahli, lebo ak sa dotiahnu slabým momentom mohli by
sa povoliť. A ak sa zas dotiahnu väčším momentom mohol by sa poškodiť závit
a skrutka sa môže znova povoliť alebo aj zlomiť. A tu nastáva problém keďže
ako vodič nie ste povinný vlastniť momentový kľúč ktorý nie je najlacnejší a
záleží od konkrétneho policajta ako sa k tomu postaví pri cestnej kontrole...Taktiež
toto odnímanie nie je vhodné na vozidlá, kde spojovacia guľa prekrýva tabuľku
s evidenčným číslom.
· Bajonetové odnímanie – je vyhotovenie, pri ktorom sa spojovacia
guľa odníma bez použitia akéhokoľvek náradia. Tento spôsob je rýchlejší a pohodlnejší
na obsluhu. V podstate to zvládne aj menšie dieťa. Podľa môjho názoru je to
najvýhodnejší a zároveň najpraktickejší spôsob odnímania... Výhodou je celozinkové
vyhotovenie a použitie záslepiek z gumy ktoré lepšie odolávajú vode a mechanickému
vypadnutiu. Zariadenie je tým pádom lepšie chránené pred nečistotami...
· Vertikálne bajonetové odnímanie – je vyhotovenie, pri
ktorom sa taktiež spojovacia guľa odníma bez použitia akéhokoľvek náradia. Ale
táto verzia je konštrukčne vyhotovená tak že je schovaná pod nárazníkom a vsuvný
mechanizmus nie je vidieť. Je to taká estetická výhoda, ale zároveň praktická
nevýhoda, nakoľko keďže bajonetový otvor nie je vidieť musíte si kľaknúť a zohnúť
sa až pod vozidlo aby ste do neho trafili hák ktorí ma v tomto prípade tvar
akoby U. Ďalšou z nevýhod je že tento bajonet vyrábajú iba výrobci ktorý nerobia
povrchovú úpravu zinkovaním ale iba lakovaním čiernou farbou ktorá vydrží podstatne
menej a skôr to začne korodovať. Navyše sa tam používajú krytky ktoré sú z plastu
a teda tesnia menej a dostáva sa tam viac nečistôt. A už nehovrím o tom že je
to cenovo rádove viac...
Rôzny výrobcovia robia konštrukciu ťažného zariadenia ako aj bajonetové mechanizmy
ošetrené iba čiernou farbou, jedine Gália (Slovenský výrobca) používa ako povrchovú
úpravu žiarové zinkovanie čo je kvalitné ošetrenie povrchu kde sa nemusíte báť
že Vám to po roku obijú skalky a začne to korodovať... Preto som sa aj ja rozhodol
primárne montovať zariadenia od tejto firmy... Jedine v prevedení vertikálneho
bajonetu kde prekupujú bajonetové mechanizmy ktoré sú iba lakované je menší
nedostatok, ale aspoň teleso ťažného zariadenia je oproti konkurencii žiarovo
zinkované...
Elektroinštalácia
Konektory prípojných vozidiel v Európe sú rôzne podľa štátov a roku používania.
Konektor prívesu slúži na prepojenie elektroinštalácie ťažného a prípojného
vozidla. V strednej Európe je najrozšírenejší konektor starší, 7-pinový konektor
(ISO 1724) a novší, 13-pinový konektor (ISO 11446).
Čo sa týka samotného pripojenia, používajú sa dva typy prípojných zásuviek a
tri typy pripojenia:
7-pinový konektor (ISO 1724) ......13-pinový konektor (ISO 11446)

7 – pinová zásuvka sa používa na pripojenie
nákladných prívesných vozíkov kde nepotrebujeme cúvacie svetlo, sú tam pripojené
smerovky, svetlá, brzda a hmlové svetlo a samozrejme kostra aj káblom, nakoľko
pri spojení na guli nie je dobrý elektrický kontakt...
13 – pinová zásuvka sa používa v dvoch
typoch zapojenia a to:
13/8 pinové zapojenie pre nosiče bicyklov, úložných
boxov či nákladných prívesných vozíkov vybavených cúvacím svetlom. Sú tam pripojené
tak isto smerovky, svetlá, brzda a hmlové svetlo, ale navyše ešte aj cúvacie
svetlo a samozrejme kostra aj káblom, nakoľko pri spojení na guli nie je dobrý
elektrický kontakt...
13 pinové kompletné zapojenie pre obytné karavany vybavené
vnútornou komfortnou elektroinštaláciou... V tomto zapojení sú pripojené tak
isto smerovky, svetlá, brzda a hmlové svetlo, cúvacie svetlo, ale navyše aj
stále napájanie elektroinštalácie karavanu a dobíjacie napájanie akumulátora
v karavane po zapnutí zapaľovania na vozidle. A samozrejme zosilnená kostra
cez tri piny aj káblom, nakoľko pri spojení na guli nie je dobrý elektrický
kontakt...
Často sa zákazníci mýlne domnievajú, že najlepšia je zásuvka ktorá má „všetko“.
Nie je to pravda. Dôležitý je účel najčastejšieho používania. V podstate s každou
variantou zásuvky viete obhospodáriť zákonne každé prípojné zariadenie. Čiže
plná 13pinová verzia bude plne funkčná aj pre vozík s použitím redukcie 13/7,
tak isto aj 13/8 pinová zásuvka s použitím tej istej redukcie 13/7. Jedinou,
ale dosť podstatnou nevýhodou je u takéhoto pripájania, že ak často používate
iba vozík, alebo nosič a na vozidlo si namontujete takúto plne obsadenú zásuvku
a karavan nepoužívate vôbec, alebo len veľmi málo, tie zvyšné piny sa vzájomne
neošuchujú a vznikne na nich oxidácia... Neskôr v zimnom období keď je zvýšená
vlhkosť a znížená používanosť zasuvky sa oxidácia rozšíri na zvyšné piny a zásuvka
na jar pri prvom použití už nefunguje správne. Je teda nutné ju pri takomto
používaní ošetrovať správnym spôsobom. Prestriekaťobčas kontakt sprayom prípadne
namazať vazelínou na to určenou...
V prípade použitia 7pinovej zásuvky je zas bez problémov možné zákonne pripojiť
aj vozík či trebárs nosič na bicykle vybavený cúvacím svetlom cez redukciu 7/13.
Len v tomto prípade nebudú fungovať cúvacie svetlá na pripojenom zariadení,
čo zákon neprikazuje a v niekorých prípadoch kde vyhotovenie cúvacích svetiel
na prípojnom zariadení je také že posvietia viac svetlá z vozidla ani nie je
nutné... Ale tu sa samozrejme bavíme o tom že 13pinový konektor používate len
občas a hlavne 7pinový pri používaní vozíka. Dokonca je takto možné pripojiť
aj karavan na ktorom bude fungovať všetko osvetlenie podľa zákona akurát počas
prepravy nebudete môcť v karavane svietiť a dobíjať počas jazdy batériu pre
komfort karavanu... Po príchode do kempingu sa pripojíte na elektrickú sieť
z ktorej to bude všetko fungovať plnohodnotne. Niektoré karavany sú už dokonca
dnes vybavené aj solárnymi panelmi ktoré túto funkciu dokážu obhospodáriť a
nemusíte sa báť že si vybijete používaním napájania z vozidla akumulátor na
vozidle a nenaštartujete...
Pri použití 13/8 pinovom zapojení Vám na karavane pôjdu aj spiatočkové svetlá
čiže komplet osvetlenie vonkajšie a nemusíte používať ani žiadnu redukciu na
prívesný vozík nákladný so 7pinovím konektorom je nutné použiť redukciu 13/7.
Toto zapojenie je asi najvhodnejšie za predpokladu že najviac používate nosič
na bicykle a občas prívesný vozík, prípadne karavan.
Z toho teda vyplýva záver:
Ak ste chalupár a občas vybehnete na bicykel, alebo na dovolenku karavanom tak
7pinová zásuvka
Ak ste rodina ktorá rada bicykluje ďalej ako okolo domu a príležitostne sa ide
karavanom na dovolenku prípadne niečo odviezť na nákladnom vozíku tak 13/8 pinová
zásuvka ( Najpoužívanejšia verzia )
Ak ste vášnivý karavanista pre Vás je vhodná plná 13pinová zásuvka
Čo sa týka elektroinštalácie vhodnej do Vášho vozidla to treba nechať na odborníka
ktorý Vám nacení správnu verziu vhodnú pre Vaše vozidlo do ponuky...
Delia sa na :
základné elektroinštalácie ktoré sa používali vo vozidlách
starších ročníkov a jednalo sa v podstate len o zásuvku 13 alebo 7 pinovú a
vodiče pripojené k elektroinštalácii vozidla. Vozidlo nesmie mať vo výbave kontrolu
vypálených žiaroviek a musí mať každý obvod pripojeného svetla vybavený ochrannou
poistkou. Toto pripojenie sa v podstate už nepoužíva. Aj u takýchto vozidiel
doporučujem radšej chrániť obvody vozidla riadiacou jednotkou ktorá oddelí elektroinštaláciu
vozidla od prípojneho vozidla. V prípade skratu na prípojnom zariadení potom
vzikajú zbytočne väčšie škody...
špecíalne elektroinštalácie ktoré sa používajú vo vozidlách
vybavených kontrolou žiaroviek a vlastnou diagnostikou obvodov, kde už je nutné
použiť riadiacu jednotku na oddelenie obvodov prípojného zariadenie od elektroinštalácie
vozidla, tieto riadiace jednotky zabezpečujú aby po pripojení zariadenia k vozidlu,
nehlásili diagnostické kontrólky prepálenú žiarovku prípadne nejaké nesprávne
chybové hlásenia na prístrojovom panely...
digitálne elektroinštalácie označované aj CAN sa používajú
v novších vozidlách ktoré sú už vybavené špeciálnymi zadnými svetlami s LED
technológiami prípadne rôznymi animačnými funkciami kde nie je možné sa analógovo
pripojiť na svetlá, ale je nutné sa pripojiť priamo na CAN zbernicu vo vozidle.
U takejto elektroinštalácie je nutná komunikačná kompatibilita z vozidlom. Niekedy
je za potreby dokódovať do vozidla výbavu ťažného zariadenia. Preto pripojenie
takejto elektroinštalácie je síce jednoduhšie, ale zas náročnejšie na zfunkčnení
komunikácie a niekedy to zaberie aj viac času ako sa predpokladalo...
typové elektroinštalácie sú inštalácie ktoré sú od výrobcov
priamo vyrobené pre daný typ vozidla spravidla pre vozidlá vybavené predprípravou
pre ťažné zariadenie. Takáto elektroinštalácia je už väčšinou vybavená konektorom,
ktorý sa len nacvakne do predpripraveného konektora vo vozidle. Prípadne sa
pripojenie dopinuje do nejakého konektora v originál riadiacich jednotkách vozidla.
Pri týchto elektroinštaláciách je nutné kódovanie ktoré je časovo náročné a
vo viac prípadoch potrebné v autorizovanom servise. Tu ale vzniká problém kedy
autorizovaný servis nemá ochotu kódovať zariadenie nimi nedodané a nastáva problém
ako to zabezpečiť... Ja sa snažím takýmto montážam vyhnúť a presmerovať zákazníkov
na autorizované servisy priamo, len zas takto to je rádovo v iných finančných
číslach... V prípade záujmu u takýchto riešení je nutná trpezlivosť zákazníka.
Výhodou sú rôzne funkcie navyše ako automatické odpájanie PDC (cúvacích asistentov),
informácia o pripojení resp. odpojení zástrčky na prístrojovom panely, alebo
trebárs informácia o vypálenej žiarovke aj na pripojenom zariadení... A rôzne
komfortné funkcie od výrobcov vozidiel... Nevýhodou je zas nutné opätovné kódovanie
po zásahoch v autorizovanom servise, trebárs pri výmene alebo aktualizácii softvéru
vozidla... A samozrejme rádovo vyššia cena samotnej elektroinštalácie a jej
montáž.
Väčšinu vozidiel teda obhospodária špeciálne a digitálne elektroinštalácie
ktoré dokážu z CAN linky maximálne čítať, teda neexistujú žiadne riziká ovplyvnenia
funkcií či nebodaj bezpečnosti vozidiel. Je pri nich ale nutné v prípade pripojenia
prípojného zariadenia manuálne vypnúť PDC buď tlačidlom alebo u novších vozidiel
v menu nastavení parkovacieho asistenta odškrtnutím alebo zaškrtnutím príslušnej
funkcie... U vozidiel vybavených aktívnym brzdným systémom, deaktivovaním aj
tejto funkcie v menu nastavení !
Montáž ťažného zariadenia
Neviem si predstaviť ako sa to dá poriadne urobiť za dve tri hodiny ako píšu
niektoré montážne firmy na internete ! Vlastne viem, raz mi jeden obchodný zástupca
povedal : "U nás to vedia. Musia urobiť dve autá za deň..."
Samotná montáž telesa ťažného zariadenia začína väčšinou demontážou nárazníka.
Treba to robiť opatrne, aby sa nárazník nepoškrabal prípadne nepolámali uchytné
spony... Potom sa najčastejšie demontuje výstuha nárazníka ktorá sa už nepoužije.
Nahradí ju samotné teleso ťažného zariadenia... Následne sa namontuje teleso
ťažného zariadenia do nosníkov vozidla, prípadne k nosníkom vozidla spojovacím
materiálom ... Potom sa späť namontuje nárazník, do ktorého treba ešte predtým
vyrezať otvor pre hák ťažného zariadenia a elektrickej zásuvky. Tento otvor
je vo väčšine prípadov súčasťou technického výkresu certifikátu výrobcu ťažného
zariadenia. Keď je to ale možné, je lepšie daný otvor radšej dva krát premerať
a vyrezať ho podľa nameraných parametrov. Stalo sa mi, že ten otvor nesedel,
alebo bol zbytočne veľký. Čo zas ale neznamená, že bude vyrezaný milimeter okolo
vyčnievajúceho telesa úchytu háku. Treba si totiž uvedomiť, že ten otvor musí
mať kus vôľu aby bolo možné s nárazníkom manipulovať pri zakladaní... Toto si
máloktorý zákazník uvedomí. Dnes už musí byť ten otvor veľký aj preto, že sa
montuje na vozidlá sklopná zásuvka, ktorá keď je odpojené prípojné zariadenie,
sa sklápa pod nárazník, aby sa zbytočne nepoškodila a bola aj čiastočne chránená
pred vodou od kolies... Samozrejme v 90% prípadov tieto otvory sú na spodnej
časti nárazníka ktoré nie sú zo zadu vidieť.
Montáž elektroinštalácie
Montáž elektroinštalácie začína ešte pred namontovaním nárazníka na vozidlo,
pretiahnutím výstupného kábla cez prechodku do zásuvky. Ja používam na prechod
kábla von z auta originálne prechodky cez ktoré už idú originál káble vo vozidle.
Trebárs na napájanie hmlovky v nárazníku, alebo cúvacie senzory... Nie, nemôžu
sa poškodiť keď sa to robí opatrne s citom... Po vytiahnutí dostatočnej dĺžky
kábla, následnom správnom zapojení do zásuvky sa a uchytí kábel o teleso ťažného
zariadenia aby to tam neplantalo... Samozrejme s dostatočnou rezervou aby keď
sa bude raz musieť meniť zásuvka nemusel niekto meniť aj celý kábel... Potom
sa gumová prechodka ešte utiahne izolačnou páskou aby lepšie tesnila o kábel.
Potom sa založí už spomínaný nárazník. Keď je všetko od spodu už hotové môže
sa prejsť na samotnú montáž elektroinštalácie. Najprv sa rozoberú všetky tapacíre
v kufri, aby bol prístup ku káblovačkám na ktoré sa budeme napájať. Treba nájsť
vhodné miesto pre uchytenie riadiacej jednotky a dobre ju na danom mieste uchytiť
aby nevybrovala o karosériu. Potom nájsť ukostrovací bod a pripojiť kostru,
tá je dôležitá. Ďalej to už je čisto odborná práca. Treba urobiť merania. Namerať
body pripojenia, ktoré môžu byť kdekoľvek v káblových zvazkoch. U niektorých
výrobcov je to časovo náročnejšie nakoľko nepoužívajú špecifické farby káblov,
ale majú trebárs desať rovnakých vo zväzku a potom treba hľadať najbližšie konektory,
alebo nájsť nejaké metody ako to zistiť a čo najmenej poškodiť káblové zväzky.
Samotné pripájanie káblov ja robím pájkovaním. Mne sa to osvedčilo najlepšie
aj keď elektrikári kolo toho dosť polemizujú, že to časom oxiduje... Ja si myslím,
že je to len lenivosť, používať rýchlospojky... Čo mimochodom dodávajú všetci
výrobci k ťažným zariadeniam. Ja to proste nepoužívam. Za 20 rokov čo to robím,
som nemal ani jednu reklamáciu pre zlý spoj pájkovaním. Ak to aj zoxiduje, tak
po takom čase keď už dnešné autá budú dávno v šrote... A rýchlospojka môže straťiť
kontakt, alebo dokonca prelomiť pôvodný kábel už po pár mesiacoch keď sa s vozidlom
viac jazdí... Ja proste nemám čas na reklamácie, čím nechcem povedať že ich
neriešim. Snažím sa to robiť tak. aby som ich riešiť nemusel... Nakoniec sa
pripojí napájaci kábel, ktorý sa ťahá vnútrom vozidla cez prah do poistkovej
skrine. V ojedinelých prípadoch pokiaľ má vozidlo poistkovú skriňu alebo akumulátor
v kufri pripájam to aj tam. Zásadne to neťahám podvozkom po brzdových trubkách,
ako niektorý čo to robia za dve hodiny... Raz som to urobil s ťažkým srdcom
keď mal zákazník bývalú sanitku ktorá mala vylaminovaný nalepený celý interier
prerobený na karavan... V predu sa potom pripojí kábel s vhodnou poistkou, prípadne
ešte nejaké napájacie vodiče pre karavan... Prípadne pri dátových elektroinštaláciách
ešte CAN BUS linka. Potom sa všetko pretestuje testerom a keď všetko správne
funguje môžu sa pozakladať všetky tapacíre naspať. A vačšina práce tu končí.
Pokiaľ sa ale do nových vozidiel montuje digitálna elektroinštalácia vo väčšine
prípadov je ju nutné nakódovať diagnostickým programom. U niektorých vozidiel
to trvá pár minút kde sa len aktivuje že vozidlo je vybavené spájacím zariadením.
U niektorých je to komplikovanejšie a treba na to viac času niekedy aj hodinu
dve, hlavne keď to odmieta komunikovať a človek nevie či je chyba v pripojení
lebo sme "tvor omylný" alebo v softvéri či samotnej komunikácii. Takže
treba všetko skontrolovať, všetky pripojenia lebo tu už sa pripájajú CAN linky
podľa predpisov výrobcov a občas sa stane že bola nejaká zmena a oni to zabudli
dať aj do návodu... Niektorí výrobci vozidiel to majú ošetrené tak že sa to
dá nakódovať len diagnostikou autorizovaných servisov, ktorí vám ale samozrejme
povedia že zariadenie nemontované u nich oni kódovať nebudú... A to už je potom
boj... Trpezlivosť zákazníka sa stráca a montážny technik za to vlastne ani
nemôže lebo všetko urobil ako treba len to nefunguje ... Zo skúsenosti už viem
že do takýchto montáží sa radšej nepúštať keď má niekto na drahé vozidlá treba
si priplatiť aj originál montáž rádove v tisícoch ale to už táto komplikovaná
doba proste vyžaduje...
Odovzdávanie vozidla
Pri odovzdávaní vozidla je dôležité vysvetliť zákazníkovi ako všetko funguje.
Ako sa správne zakladá hák, ako vyklopiť výklopnú zásuvku, kde je uložená poistka
pre napájanie riadiacej jednotky ťažného zariadenia... Odovzdať certifikáty
a ostatné papiere potrebné pre zápis do TP.
Parkovacie senzory
Parkovací senzor alebo parkovací asistent má za úlohu
signalizovať vzdialenosť od prekáky pri cúvaní. Je
to dobrá pomôcka pri parkovaní, najmä ak máte
väčšie auto, alebo keď odhad vzdialenosti pri cúvaní nepatrí
medzi vaše olympijské disciplíny. Rovnako vás môe
upozorniť na náhle vzniknutú prekáku, ako napríklad
dieťa, ktoré pribehne za loptou... O tom, e je to pomerne uitočná
vec svedčí aj fakt, e viacero automobiliek už montuje cúvací
senzor sériovo. Vozidlá sú už v dnešnej dobe vybavené sofistikovanými
parkovacími asitentmi priamo od výrobcov vozidiel. Tieto systémy dokážu zaparkovať
vozidlá aj bez zásahu vodiča. Alebo trebárs priamo zabrzdiť vozidlo pred prekážkou.
Základom jednoduchého cúvacieho senzora sú 4 ultrazvukové
snímače namontované do zadného nárazníka.
Po zaradení spiatočky na prevodovke sa snímače aktivujú,
zariadnie začne signalizovat vzdialenosť od najbližšej prekáky.
Signalizácia je jednak akustická a podľa modelu zariadenia môe
byt zároveň zobrazovaná aj na displeji číselne v metroch alebo
graficky LED stĺpcom.
Používajú sa dva druhy cúvacích senzorov: s displayom a bez displaya ktoré
majú akustickú signalizáciu riešenú cez piezomenič...
Ja doporučujem použiť riešenie iba s akustickou signalizáciou, nakoľko tie
displaye iba odpútavajú Vašu pozornosť a navyše Vás podvedome nútia pozerať
na zobrazujúce sa údaje... Cúvací senzor neslúži na to aby ste podľa neho cúvali...
Jeho úlohou je upozorniť na prekážku, ktorú ste nezaregistrovali, resp. ste
ju prehliadli... Tieto zariadenia musia fungovať na jednoduchých princípoch
aby boli úspešné. Úlohou senzora je signalizovať prehliadnutú prekažku a Vašou
jedinou úlohou je čo najrýchlejšie zastaviť vozidlo...
Na trhu sú rôzne senzory lacnejšie aj drahšie. Tie lacné senzory majú spravidla
viac nevýhod ako napríklad: nevedia rozpoznať hák ťažného zariadenia, rezervné
koleso, nemajú možnosť odpojenia snímača pri výmene, alebo výšku hlasitosti
akustickej signalizácie atď... Tie drahšie samozrejme tieto funkcie majú a tiež
spolahlivejšie detekujú prekážky a nemusíte sa báť že aj senzor niečo prehliadne...
Dvôležité funkcie ktoré by mal mať dobrý cúvací senzor teda sú:
Funkcia Antihook - pri aktivovanej
funkcii sa detekcia prekážky predĺži o 20cm medzi prekážkou a snímačom...
Učiaca funkcia - jedinečná učiaca funkcia kde
sa dá nastaviť ignorácia trvalej prekážky napr. hák ťažného zariadenia, rám,
rezerva...
Odpájací konektor - vodotesný konektor cca 10cm
od snímača, aby bolo možné snímač odpojiťť pri údržbe či už samotného snímača,
alebo pri demontáži nárazníka pri servise vozidla ... Trebárs pri dodatočnej
montáži ťažného zariadenia...
Nastavenie hlasitosti - možnosť nastavenia úrovne
hlasitosti akustickej signalizácie
Ďalšie užitočné funkcie:
Autodetekcia - automatická identifikácia vadného
snímača
Nastaviteľná citlivosť snímačov - umožňuje nastaviť
na viacerých úrovniach ako bude snímač reagovať na prekážky
Funkcie ktoré potešia:
Nastavenie frekvencie - nastavenie frekvencie
akustického signálu...
Lakovateľnosť - možnosť prelakovania snímača do
laku vozidla
Dvojitá použitelnosť - táto možnosť umožnuje použiť
senzory ako zadné , alebo predné možnosť nastavenia na riadiacej jednotke
Sú na trhu senzory, ktoré majú vo výbave 8 snímačov. Štyri sa z toho montujú
dopredu a štyri do zadu. Nakoľko som sa ale stretol s riešením signalizácie
u týchto verzií, že raz to prepípne ako snímač z predu vyšším tónom a snímač
zo zadu nižším tónom, spôsobovalo mi to chaos... Nehovorím už o displayových
verziách kde to ešte aj preblikuje rôzne... Preto ja niesom zástanca týchto
verzíí, ale radšej kúpiť dva akusticke senzori na zadné použitie a jeden z nich
namontovať dopredu. Keď sa ešte umiestni akustický signalizátor z predných snímačov
pod prístrojovú dosku a zo zadných sa nechá umiestnený v zadu, dobre na to reaguje
vodič lebo rozoznáva či je prekážka v predu vozidla, alebo vzadu...
Ja doporučujem cúvací senzor so všetkými týmito funkciami a v predcíznom vyhotovení
Steelmate PTS411EX OEM
|